Craft the World – garść porad.

Craft the World – garść porad.

  1. W grze najważniejsze są trzy surowce żelazo, drewno i węgiel. Żelazo wydobywamy spod ziemi i jest ona potrzebna do produkcji wielu narzędzi, przedmiotów i stanowisk pracy. Występuje na szczęście na niskiej głębokości i to w ilościach wystarczających, więc na dłuższą metę nie będzie z nim problemu. Nieco gorzej ma sprawa z drewnem. Potrzebne jest w większych ilościach niż żelazo, a w niektórych światach jest trudniejsze do pozyskania, choć z drugiej strony jest jednym z niewielu surowców, który samoczynnie się odnawia. Można to jeszcze przyspieszyć czarem, aczkolwiek mana jest surowcem także bardzo cennym. Węgiel występuje wprawdzie w dużych ilościach, ale jest potrzebny do produkcji wielu przedmiotów, z czego w dłuższej perspektywie najwięcej pochłonie gotowanie potraw, co musimy robić regularnie, oraz wytwarzanie szkła koniecznego do produkcji butli na mikstury. Węgiel występuje więc w ilości nieograniczonej, a jest niezbędny do naszego przetrwania. Istnieje wprawdzie sposób, aby nieco temu zaradzić i wytwarzać węgiel, ale opcja ta pojawia się szalenie kosztowna i dostępna bardzo późno, po 2/3 gry.
  2. W pewnym sensie surowcem jest też mana. Odnawia się ona do pełna gdy awansujesz na nowy pozom i dostajesz świeżego krasnoluda, albo samoczynnie. Można też odzyskiwać ją, gdy każesz wypić krasnoludowi eliksir many. Manę zużywa się rzucając czary, głównie portal, bez którego w późniejszym etapie gra byłaby niemożliwa. Pozostałe nie są aż tak użyteczne, choć eksplozja czy rozrośnięcie lasu bywają przydatne. Dosyć prostym trikiem jest zużycie całej many przed awansem na nowy poziom i jej odnowieniem. Jednak należy pamiętać, że im później tym wolniej zdobywasz nowe poziomy, i choć pula many także się zwiększa, może się zdarzyć, że zabraknie ci jej do podtrzymania portalu i będziesz musiał czekać, całkiem długą chwilę, aż się ona odnowi. Jest to o tyle problematyczne, że może się to zdarzyć w chwili, gdy twoje krasnale będą na samym dnie podziemi. Niezłym rozwiązaniem są eliksiry many, które możesz stworzyć (lub kupić) relatywnie łatwo.
  3. Właśnie, na każdej planszy na powierzchni znajduje się sklep prowadzony przez goblina. Za monety (nie mylić ze złotem) można tam kupić wszelkiego rodzaju przedmioty i surowce. Monety znajdujemy podczas kopania w ziemi i zabijając potwory. Ceny wielu przedmiotów są bardzo wysokie i tylko część jest sens kupować (choć z monetami i tak nic innego nie zrobimy). Najbardziej opłaca się kupować eliksiry, które są bardzo tanie, a przydatne. Księgi umiejętności, które wypadają losowo z bloków ziemi i trudno natrafić na potrzebne i wreszcie mithril, którego ilość na planszy jest bardzo niewielka, a niezbędny do produkcji najpotężniejszego wyposażenia.
  4. Dwa typy potworów są szczególnie problematyczne. Gobliny (i ich odpowiedniki w innych światach) oraz mrówki. Gobliny w większości przypadków pojawiają się na powierzchni i atakują nasze krasnale oraz kradną dobra z magazynu. Mają swój obóz, do zniszczenia którego trzeba zabić ich przywódcę. Same w sobie są całkiem silne jak na wczesny etap gry i na dodatek atakują nas w dosyć dużych bandach. Jeśli ich napaść nastąpi niedługo przed pierwszymi otwarciami demonicznych portali i nasze krasnale Się nie zregenerują możemy mieć prawdziwy problem. Mrówki mieszkają pod ziemią i choć same w siebie nie są zbyt silne ani agresywne występują w dużych ilościach i jeśli jakiś krasnolud wpadnie w pobliże Mrowiska, to marna jego dola! Dosyć istotne jest to, że aby się pozbyć mrówczego problemu wystarczy je zabijać tak długo, aż gniazdo się nie rozpadnie.
  5. Wspomniałem już wcześniej o profesjach czy może raczej umiejętnościach. Każdy z naszych podopiecznych Rozpoczyna z jedną umiejętnością i ma miejsce na dwie kolejne. Umiejętności pomagają zarówno w normalnych czynnościach (wojownik, wspinacz, górnik) jak i w wytwarzaniu przedmiotów (cieśla, kowal czy kucharz). Problem polega na tym, że o ile część z nich jest bardzo przydatna i każdy krasnolud powinien znać jedną z nich (górnik, drwal czy wojownik) inne przydają się w ograniczonym zakresie {wszystkie rzemieślnicze) ale też są takie, których sens pozostaje poza moim zrozumieniem. Wyróżnia się tu umiejętność myśliwy, ponieważ zwierzęta nie walczą w większości przypadków, a nawet jeśli to i tak stanowią minimalne zagrożenie. Umiejętności można się nauczyć z ksiąg znajdowanych tu i ówdzie podczas eksploracji świata i warto sprawić, by każdy krasnal znał jedną umiejętność bojową.
  6. Dosyć ważna jest jak najszybsza budowa schronienia, ponieważ bez niego krasnoludy nie będą mogły się regenerować (niedawno wprowadzono poprawki nieco to poprawiające). Wymagać to będzie mnóstwa drewna i przynajmniej na początku pewnej ilości liści… Chyba, że zrobimy ziemiankę. Technicznie rzecz biorąc możemy zbudować schronienie wypełniając wszystkie pola tła ziemią… lub po prostu kopiąc tunele w ziemi bez usuwania tła, choć tej drugiej metody nie polecam, bowiem będziemy wtedy musieli bronić magazynu. Do tego nie wolno zapomnieć o łóżkach, po jednym dla każdego krasnala i stole na jedzenie. Ważne jest, aby skończyć budowę schronienia przed inwazją.

Artykuł autorsta Grzegorza „Slanna” Knychały.